zondag, oktober 22, 2006

Wetenschapsdag


Natuurlijk doet Leiden als universiteitsstad mee aan de wetenschapsdag 2006. Vorig jaar hebben wij ook met veel plezier diverse locaties bezocht, waaronder mijn werkplek: het LUMC ; het anatomiemuseum en het Boerhaave museum . Dit jaar gaan we dus wat anders doen. Onze keus is De Hortus en de Sterrenwacht. We beginnen bij de Hortus. Voordat we de tuin ingaan bezoeken we een aantal afdelingen van de universiteit die een kraampje hebben ingericht in "De wintertuin". We blijven hangen bij een antropoloog (Jan Jansen) die ons met veel enthousiasme verteld over zijn onderzoek bij een bevolkingsgroep de Maninka in Mali, West-Afrika. Bijzonder interessant. De man verteld zo bewogen en onafgebroken dat we ook moeten blijven luisteren. In dezelfde ruimte zijn er andere afdelingen die middels leuke proefjes ons hun wetenschapsterrein uitleggen. Dan wandelen we de tuin door en komen vanzelf bij de buren, de sterrenwacht terecht. ook hier enthousiaste medewerkers die met veel gedrevenheid op hun vrije zondag de sterrekunde promoten. Het is helaas bewolkt dus door de telescoop valt weinig te zien, maar toch nemen we de moeite in het fraaie antieke gebouw de trappen te beklimmen om de grote sterrenkijker en de draaikoepel uit de 19de eeuw te bewonderen. De telescoop wordt alleen door amateur sterrenkundigen gebruikt, maar het is historisch gezien heel interessant om zowel de kijker als de koepel te bezoeken. Er staat zelfs nog een fauteuil waar Einstein in gezeten heeft!! Als je dat hoort ga je zo'n stoel toch anders bekijken. Na nog wat proefopstellingen van de wis-en natuurkundigen bekeken te hebben, gaan we weer lekker naar buiten.
We vervolgen de weg in de prachtige maar herfstige tuin van de Hortus en gaan naar de kassen. Het is even zweten, maar hier lopen diverse medewerkers rond die leuke verhalen vertellen over de talrijke tropische planten en hun specifieke eigenschappen om met energie om te gaan. Immers het thema van deze wetenschapsdag. Toch zijn we blij als we later de vochtige warmte om kunnen ruilen voor de frisse buitenlucht. We besluiten dat het leuk maar genoeg was en fietsen naar huis. Helaas vinden de wolken het boven ons ook wel genoeg en laten hun inhoud met kracht boven ons hoofd los.













De oude sterrenwacht

2 opmerkingen:

Karen Baking Soda zei

Sjonge, word ik toch even nieuwsgierig! Een mede-Haarlemse van geboorte, mijn blog in je linklijst en je hebt ingezonden voor wereldbrooddag....(en ikke niet, oen die ik ben!)
Leuke blog, ben benieuwd naar de rest, en bedankt voor de link,
groetjes

Hammie zei

Gezellig, Baking dat je even langs komt. Ja, jij kent mij niet maar ik jou wel. Van het Bakkerswereldforum en omdat ik al een tijdje je blog bezoek. Sterker, jij hebt mij geinspireerd om ook zoiets te beginnen. Had alleen een beetje drempelvrees. Ben ongeveer gelijk met Lien en Arden in het diepe gesprongen. Hoewel ik graag bak is daar (buiten de BBM) weinig tijd voor. Ik ben dus meer het type van het verzamelen van recepten en me voornemen dat ook eens te gaan maken. Heb wel plannen dus blijf het in de gaten houden.