maandag, oktober 30, 2006

10 gulden


Sinds eind januari 2002 kunnen we niet meer met onze oude vertrouwde gulden betalen. Wat hebben we aan die euro moeten wennen. 1 euro was toen 2,25 gulden. Er was voorspeld dat we zeker een half jaar nodig hadden om te wennen, maar het heeft veel langer geduurd. Ook was je geneigd artikelen sneller aan te schaffen want 10 euro lijkt niet duur, maar was toch 22,50 als je het omrekende, waarvoor je in de gulden tijd misschien niet eens je protemonnee te voorschijn gehaald had. In de loop der jaren is dat gulden gevoel toch verdwenen. Verleden tijd. Tot ik bij het zoeken naar wat oude foto's een envelop tegen kwam waarin nog een 10 gulden biljet zat. Nooit geweten dat we nog guldens in huis hadden. Het briefje is bij de Nederlandse Bank nog tot 2032 in te wisselen. Maar of dat zin heeft...

Je krijgt 45 eurocent per gulden. Voor dit briefje ontvang ik dus € 4,50! De Nederlandsche bank is gevestigd in Amsterdam en Apeldoorn en er is een kantoortje in Wassenaar. Ik denk niet dat ik voor € 4,50 heen en terug kan naar Wassenaar. Nee, ik bewaar dit briefje wel. 10 gulden klinkt zoveel waardevoller als 4,50. Is niet eens in een biljet uit te betalen.

Geen opmerkingen: