zaterdag, oktober 28, 2006

Pompoen soep


In het boek Beautiful Breads staan heel veel recepten waarbij je steeds weer denkt: "dat ga ik ook nog eens maken". Nooit geen tijd natuurlijk, maar vanavond krijgen we gasten aan tafel. Vanmiddag de kans om op de markt in Leiden groente in te slaan. Heb natuurlijk niet het meest bewerkeljke recept gekozen.
Pag 194 Pumpkin Soup Een beetje van mij en een beetje van Margaux.
1000 gram pompoen in blokjes, heb ik eerst in water gekookt, gezeefd en met de keukenmachine gepureerd.
Hier aan toe gevoegd:
- melk
- maple syrup (in het recept 4 tot 5 cups vond ik wel erg veel) ca. 150 ml
- 2 tl kaneel
- 11/2 tl zout
- 1 tl gemalen kruidnagel
- 1 tl nootmuskaat

Dit 15 minuten op laag vuur
Geserveerd met een dot vanille yoghurt en kaneel

Het was een heerlijke soep, maar ik zal er volgende keer nog minder syrup aan toevoegen.
Ik denk ongeveer de helft (75 ml)



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Your pumpkin soup recipe was interesting though I cannot imagine what it would be like with so much maple syrup!!!

I make pumkin soup often in winter and recently made it for a dutch cousin that was here for a visit.

My recipe is very simple but yummy

1 pumpkin, peeled and cut up
1 onion sliced

Place this in a large saucepan and just cover with chicken stock (or water and add a couple of chicken stock cubes)
add 1/2 a teaspoon of sambal oelek, bring to the boil.
When pumkin cooked (approx 15 min.) remove from stove, puree the lot with a Bamix or similar.
Serve with freshly ground pepper and a dollop of fresh cream.
Cream of course is optional but very nice.
Pumpkin and minestrone soups are my favourite and there is nothing better on a winters day with some nice hot crusty bread!

Hammie zei

Hoi Ria,
Ik zal voortaan de maple syrup laten voor wat hij is. Jouw recept ga ik zeker ook proberen. Op mijn viltdagje (ook ergens op mijn blog) heb ik pompoensoep gegeten waar ook prei en courgette in zat. Ook erg interessant.