zondag, februari 04, 2007

Alkmaar

Het hofje van Sanoy. Boven in de toren kan je
romantisch dineren (maximaal 4 personen)
Het splinterhofje
Het enige oude mannen hofje
De Waag
Het Wildemanshofje


Alkmaar is voor mij niet een onbekende stad. Vroeger gingen we regelmatig op bezoek bij tante Miep. Tante Miep was geen echte tante, maar een vriendin van mijn moeder. Ze woonde in een klein oud huisje aan de Geestersingel en had opgestoken zwart haar en haar wenbrauwen waren een geverfd zwart streepje. Later heb ik voor mijn opleiding nog lessen gevolgd in het ziekenhuis wat nu medisch centrum Alkmaar heet, waar een lerares die klein van stuk was haar tekort aan lichaamslengte compenseerde door groots bitcherig gedrag.
Weer later volgde ik 's avonds wat cursussen en tegenwoordig kom ik er om familie of vriendinnen te bezoeken.
Vandaag gaan we met dezelfde vriendinnen een stadswandeling doen. Gids Jan Schouten staat ons bij het gulden vlies al op te wachten. Hij loodst ons langs allerlei interessante plekjes en pandjes en hoewel het een mooie zonnige dag is, krijgen we het na 2,5 uur toch wel koud. We staan immers vaak stil om zijn uitgebreide verhalen aan te horen. Het is leuk om de stad eens op een andere manier te bekijken en stil te staan bij de rijke geschiedenis van deze stad. Ik weet niet waarom gids Jan ons (drie vrouwen en een man) door de roze buurt moet leiden. Voor zijn eigen lol? Het is er heel druk. Sneu hoor, lopen wij tussen al die mannen die in plaats van gezellig met gezin of vrienden op stap te gaan op hun vrije zondagmiddag hongerig de waar achter de ramen bekijken. Afijn ons blik dan maar op de waag richten vinden die mannen waarschijnlijk ook prettiger. Nog het huis met de kogel en dan zijn we alweer bijna bij het eind van de wandeling. Bij Marjo drinken nog een aperatief vóór we lekker gaan eten bij
Australian dining and wining Het is een klein maar heel gezellig restaurant waar een Nederlandse kok smakelijke gerechten klaarmaakt zoals krokodil, kangaroe streaks en Emu. Als je veel van Australië houd, heb je veel met de enthousiaste eigenaren gemeen.






Geen opmerkingen: