vrijdag, november 17, 2006

Bread for dummies?



Het begon allemaal met een artikel over broodbakken in de New York Times. Vervolgens maakten broodbakkers via het internet elkaar helemaal enthousiast en ook de bakkers van Bakkerswereld doen dapper mee. Baking Soda kwam toen met dit leuke verhaal Bread for dummies? Baking around the world
Hoewel ik natuurlijk helemaal geen tijd heb voor dit soort leuke dingen werd ik wilde ik persé meedoen. Want: met eenvoudige middelen, zonder veel werk een overheerlijk broodbakken? Lijkt me wel wat.Zelfs het weinige werk moest nog overal tussendoor geperst worden. Snel dit, gauw dat en dat is toch niet helemaal goed uitgepakt. Het begon goed,zie de gemengde ingredienten in de schaal op de foto. Resultaat na 13 uur rijzen, een prachtig deeg. Helaas geen foto (grrr). Toen een brood gevormd en weer laten rijzen. Ook dat lukte nog. Maar toen ik na 9 uur het brood in mijn hete pyrex schaal wilde overdoen, ging dat niet helemaal goed. Daar moet je echt geen dummie voor zijn. De schaal was ook een beetje te groot voor de hoeveelheid deeg. Ook een aandachtspuntje voor de volgende keer. Het brood toch gebakken Ondanks dat het brood niet helemaal geworden is wat het moest zijn, was de smaak heel erg lekker! Ik heb nog geprobeerd foto's te maken maar het was te donker. Wel nog geprobeerd om de structuur van de kruim te laten zien.Ik voel me inderdaad een grote dummie!!! Maar ik geef niet op. Helaas moet een tweede poging wachten tot volgende week want eerst wacht ons een lang weekend Nijmegen. Maar dit broodverhaal wordt zeker vervolgd met mooie foto's. Promis.

1 opmerking:

Karen Baking Soda zei

Gelukkig! ik heb je toch weer gevonden en gelijk met mijn neus in de boter (met brood). Goed gelukt hoor! Ik moet zeggen de lange tijd die het duurt om te maken/wachten maakt het wel lastig, moet ik weer gaan zitten uitkienen wanneer ik het klaar is om te bakken en bedenken of ik dat dan ook ben....gedoe! Maar wel leuk!